Németország legnagyobb sportmagazinja, a SportBild kérésére Sebastian Vettel összeállította top 10-es listáját a száguldó cirkusz történetének legjobb versenyautóiból. A Williamsek, Brabhamek, McLarenek, valamint egy-egy Mercedes, Lotus és Ferrari mellett – meglepetés! – csak két Red Bull kapott helyet a háromszoros világbajnok személyes kedvencei között.
10. Brabham BT52B (1983)
Sebastian Vettel értékelésének tizedik helyére a Brabham BT52B került, amellyel Nelson Piquet megnyerte a BMW-nek az első turbómotoros világbajnoki címet 1983-ban. A főtervező, Gordon Murray csak az utolsó pillanatban készült el az autóval a szezon első versenyére, miután az FIA (a Brabham-csapatvezér Bernie Ecclestone riválisának, Jean-Marie Balestre FIA-elnöknek a politikai nyomására) csak 1982 novemberében határozott úgy, hogy betiltja az ún. „szoknyákat”, és mindenki építsen teljesen sima padlólemezes versenyautót. „Ez a kocsi kvalifikációs beállítással 1500 lőerőre volt képes, vagyis inkább rakéta volt, mint autó. Elképesztő lehetett, főleg esőben. Szívesen kipróbálnám!” – mondja Sebastian.
9. Mercedes W196 (1954-55)
Vettel ezen választását nem az udvariasság, sokkal inkább a múlt nagyjai iránt érzett tisztelet (és az aktuális pilóták közül kirívó F1-történelmi ismeretei) motiválhatta. A Mercedes első F1-es Ezüstnyilával eredetileg Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Hans Herrmann és Hermann Lang, majd 1955-ben az argentin Maestro és Stirling Moss versenyzett. A Mercedes a maga idejében, az 1950-es közepén magasan a legjobb autó volt, köszönhetően a kiváló német mérnöki munkának és Alfred Neubauer csapatvezető minden részletre kiterjedő irányításának. „A Mercedes 1954-ben éppen csak visszatért a Grand Prix-versenyzésbe, és rögtön kettős győzelmet aratott ezzel az autóval a Francia Nagydíjon. Fangio két vb-címe ennek a logikus következménye volt” – mondja Sebastian.
8. Williams FW14 (1991-92)
„Egy fantasztikus autó azok közül, amelyeket Adrian Newey tervezett” – dicséri Vettel minden idők legsikeresebb Williamsét, amellyel Nigel Mansell és Riccardo Patrese összesen 17 győzelmet szerzett 1991-ben és 1992-ben. Mansell több mint 50 pont előnnyel nyerte meg a '92-es világbajnokságot. „Azt hiszem, ennek az autónak aktív futóműve volt, amivel úgy ment, mintha sínen húzták volna” – árulja el kivételes F1-történelmi műveltségét Seb. Mansell egy szezonban aratott kilenc futamgyőzelmét csak Michael Schumacher (2002, 2004) és maga Vettel tudta túlszárnyalni, 2011-ben.
7. McLaren MP4-13 (1998)
Vettel listájának hetedik helyén találjuk az első McLarent. Mika Häkkinen ezzel az autóval törte meg a Williams addigi dominanciáját, amikor két jelentős technikai szabályváltozás (az autók szélességének 180 cm-re csökkentése és a barázdált gumik bevezetése) ismét a főtervező, Adrian Newey kezére játszott. „Jól emlékszem, hogy akkoriban mutatkoztak be a barázdált gumik az F1-ben. Ez a McLaren Adrian Newey csodaautóinak egyike volt. Mintha csak Mika Häkkinenre öntötték volna, a finn megnyerte vele a vb-címet is” – értékel Vettel.
6. Ferrari F2002 (2002)
Kissé meglepő, hogy Vettel személyes kedvencei között csak ez az egy Ferrari szerepel. Kölyökkori hőse (és későbbi cimborája), Michael Schumacher minden babért learatott ezzel az autóval. A kerpeni a 2002-es idény tizenhét futamából hétszer indult a pole pozícióból, 11 győzelmet aratott és hétszer futotta meg a leggyorsabb versenykört. „Ez a Ferrari egy igazi állat volt! Michael úgy játszott a konkurenciával, ahogy akart. Nem csoda, hogy már a szezon 11. futamán, a Francia Nagydíjon bebiztosította a világbajnoki címet” – emlékezik fiatalkori kedvencére Vettel. Schumacher két évvel később még ezt a sikerét is felül tudta múlni: 148 pontot szerzett (szemben a 2002-es 144-gyel), igaz, akkor egy futammal több szerepelt a versenynaptárban.
5. Lotus 72 (1970-75)
Vettel történelmi tájékozottságára leginkább a Lotus 72-es megnevezése utal, ami 1970-től öt éven keresztül volt a száguldó cirkusz egyik legjobb versenyautója, és amely az utolsó év kivételével minden szezonban futamot nyert. Sebastian vegyes érzelmekkel gondol vissza Colin Chapman remekművére. „Ez a kocsi egyszerre szép és tragikus. Ezzel lett világbajnok Jochen Rindt, de ez okozta a halálát is Monzában.” Az osztrák kiválóság életét vesztette az 1970-es Olasz Nagydíj időmérő edzésén, de olyan tetemes pontelőnnyel rendelkezett, hogy Jacky Ickx már nem tudta befogni a Ferrarival az év végéig. Rindten kívül Emerson Fittipaldi is a vb-címig menetelt a Lotus 72-vel (1972-ben), de Ronnie Peterson is nyert vele hét nagydíjat.
4. Brabham BT46B (1978)
Harmincöt évvel ezelőtt ez a kocsi számított az F1 csodabogarának, amellyel Niki Lauda és John Watson küzdött a győzelmekért, dobogós helyekért. Az autót Gordon Murray tervezte, különlegességét az Alfa Romeo 12 hengeres boxermotorja mellett a hátsó fertálya adta. „Ez Lauda autója, aminek a hátuljára egy hatalmas propellert szereltek” – mondja Vettel. A „porszívós Brabham” csodája azonban csak három napig tartott. Lauda megnyerte vele az 1978-as Svéd Nagydíjat, majd a többi csapat nyomására betiltották a megoldást, mondván, az autó hátuljára felszerelt propeller (amelynek elsődleges funkciója az volt, hogy kiszívja a levegőt a kocsi alól, így az aszfalthoz tapassza az autót) túl sok kavicsot és törmeléket dobál a mögöttük haladó bukósisakjára.
3. Red Bull RB7 (2011)
Nem csodálkozhatunk azon, hogy Sebastian a saját listája dobogós helyére tette az első Red Bull versenygépet. Azt az RB7-est, amellyel 2011-ben letaglózta a konkurenciát: Sebastian jóvoltából 15 edzéselsőséget és 11 futamgyőzelmet szerzett. „Ezzel a szörnyeteggel lettem világbajnok 2011-ben. Egy remek all-rounder [minden pályán győzelmi esélyes] autó, egyszerűen minden porcikájában jó és gyors volt." Vettel uralta vele az egész szezont, amit mutat, hogy rekordnak számító 392 ponttal, 122 pont előnnyel nyerte meg a vb-címet Jenson Button előtt.
2. Red Bull RB6 (2010)
Nincs édesebb az első győzelemnél – Vettel ezzel a kocsival aratta első világbajnoki sikerét 2010-ben, miután az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon megverte Fernando Alonsót és a Ferrarit. „Ez volt a mi csodafegyverünk – a legjobb autó a 2010-es évadban. Hatalmas csalódás lett volna, ha nem nyertük volna meg vele a világbajnokságot – de megnyertük!” – mondja Sebastian. Az RB6-os kiválóságát jelzi, hogy a német csapattársa, Mark Webber is megnyert vele négy futamot.
1. McLaren Mp4/8 (1993)
Kifinomult ízlésre, a múlt tiszteletére és udvariasságra vall, hogy Sebastian nem egy Red Bullt, hanem a rivális McLaren egyik autóját állította listája első helyére. Vettel másik gyerekkori hőse, Ayrton Senna vezette ezt az MP4/8-ast öt futamgyőzelemre, és második lett vele a vébén Alain Prost (Williams-Renault) mögött. „Ez az autó az abszolút kedvencem. Egyike az első modelleknek, amelyeket gyerekkoromban a vitrinben őriztem. Ebben az idényben nem a McLarené volt a legjobb autó, Senna ennek ellenére megnyert vele öt versenyt.” Különösen kellemes emlék Vettel számára a doningtoni Európa Nagydíj, ahol a brazil világbajnok káprázatosan versenyzett. „Senna a negyedik helyről rajtolt a szakadó esőben, de az első körben mindenkit megelőzve az élre állt és simán nyert.” Körhátrányba taszítva világbajnoki riválisát, Prostot.
Utolsó kommentek