Az FIA egyértelmű állásfoglalását és a szabályok tisztázását követeli a Red Bull és a Lotus a Mercedes által bevetett, újfajta DRS-megoldás ügyében. A brackley-i gárda egyfajta negatív F-csatornával jelentkezett Melbourne-ben, amely a DRS-sel párhuzamosan működik, de nem tisztázott, hogy szabályosan, vagy szabálytalanul. A szövetségnek a hétvégi Maláj Nagydíj előtt döntenie kell.
Schumacher remek rajtja után a 3. helyen haladt Melbourne-ben, amíg az erőátvitel hibájából meg nem állt a Mercedes. Kérdés, mekkora szerepe volt ebben a szuper-DRS-nek? (Active Pictures)
Niki Lauda már a szezon előtti felvezetésében rejtélyesen fogalmazott a Mercedesszel kapcsolatban. „A Mercedes teljesen új irányba ment el az aerodinamikai fejlesztésekkel, kíváncsian várom, milyen eredménnyel. Ha bejön nekik, amit terveztek, nagy meglepetést okozhatnak” – mondta a háromszoros osztrák világbajnok a Speedweek című szaklapnak.
Ross Brawn mérnökcsapata (immár a Ferraritól tavaly elbocsátott Aldo Costával, valamint a korábban a Williamsnél és a Red Bullnál is megfordult Geoff Willisszel kiegészülve) Melbourne-ben egy teljesen újszerű technikai megoldással állt elő.
A szerkezet lényege, hogy a hátsó szárny felső elemének elmozdításával (amit a tavaly bevezetett DRS-rendszer tesz lehetővé) egy lyuk nyílik meg a légterelő oldalsó idománál, amelyen keresztül a menetszelet egy csatornába vezetik. A csatorna az első szárny alatt ér véget, az ott kiömlő, felgyorsult levegő nyomáskülönbséget hoz létre, ami nagyobb stabilitást ad a W03-asoknak. A rendszer azonban csak az egyenesekben használható, mivel működése a DRS-hez kötött.
A Mercedes által „szuper DRS-nek” elnevezett, de valójában negatív F-csatornaként működő rendszerrel szemben az a kritika merült fel, hogy miután a hátsó szárny mozgatását – így a légcsatorna megnyitását – a versenyző idézi elő, ez fedélzetről vezérelhető aerodinamikai megoldásnak minősül, amit a szabályok kategorikusan tiltanak. A Red Bull, a Lotus és a McLaren ezért panasszal élt Charlie Whiting versenyigazgatónál a pénteki edzések után, aki erre a hétre ígérte az ügy kivizsgálását.
Eric Boullier nem akart botrányt kavarni Ausztráliában, de tudni szeretné, miért engedélyezte a Mercedes F-csatornáját az FIA, és miért tiltotta be a Lotus reaktív futóművét? (Fotó: Sutton)
„Továbbra is egyeztetünk Charlie-val. Nem akartunk borányt kavarni [Ausztráliában], ezért megvárjuk a szabályok tisztázását. Nem lett volna fair, ha előre tönkretesszük a verseny eredményét, ezért úgy döntöttünk, megvárjuk a jövő heti [e heti] döntést” – fejtette ki a Lotus csapatvezetője, Eric Boullier az Autosportnak.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke egyetért lotusos kollégájával abban, hogy ha a Mercedes DRS-megoldása csak a szabályok ügyes interpretációja, akkor hagyni kell, hadd használják. Azt viszont minden eszközzel igyekszik megakadályozni, hogy egyik riválisuk jogosulatlan előnyhöz jusson emiatt.
„Más csapatok még jobban ki voltak akadva ezen, mint mi, de azt gondolom, muszáj tisztán látnunk, hogy mit engednek meg a szabályok, és mit nem. Senki sem vitathatja, hogy az aktiválógombot végül is a versenyzőnek kell megnyomnia. A pilóta megnyomja a gombot és a lyuk (a levegőcsatorna beeresztési pontja) fedetlenné válik, ennél fogva igenis a pilóta működteti a rendszert. Ez azonban nincs összhangban a szabályokkal. Hosszú vitára számítok ebben az ügyben az előttünk álló öt napban [a Maláj Nagydíj kezdetéig]” – nyilatkozta Horner.
A Red Bull vezére úgy véli: amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy dönt, hogy a Mercedes megoldása szabályos, az komoly anyagi terheket ró a többi istállóra. Hiszen mindannyian elkezdenek kísérletezni az új megoldással, ami természetszerűleg megnöveli a fejlesztési költségeket. Ez különösen érzékeny terület a Red Bull esetében, amelynek vezetője épp Melbourne-ben kritizálta az FIA-t, amiért a szövetség túlságosan bele kíván folyni a csapatok költségvetésének meghatározásába.
Christian Horner egyforma "játszóteret" akar, egyforma szabályokkal - és azt, hogy az FIA ne üsse bele az orrát a csapatok dolgába (Fotó: Red Bull/GEPA)
Horner szerint a csapatok költségvetését szabályozó Resource Restriction Agreementet (RRA) érintő döntések kizárólag a csapatok szervezetére, a FOTA-ra tartoznak. „Nem hiszem, hogy az RRA jelenlegi formájában helyes és hatékony mód (a költségek csökkentésére). Ez nem olyan dolog, amibe az FIA-nak bele kellene folynia, mert az csak tovább komplikálja a dolgokat” – fogalmazott a csapatfőnök egy BBC-nek adott interjúban.
Horner kijelentése azért különösen érdekes, mert a Red Bull – a Ferrarival együtt – tavaly decemberben kilépett a FOTA-ból, immár független csapatként tevékenykedik.
Utolsó kommentek