HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A nap képe: Lótuszülés

2011.02.13. 12:25 Real Simon says

A nap képe: a Lotus T128 ülése a jerezi garázsban. Lótuszülés. :)

Szólj hozzá!

Címkék: jerez technika; f1; nap képe; lotus;

Heidfeld kisebb csodát tett a Renault-val Jerezben

2011.02.12. 17:46 Real Simon says

Meglepetésre Nick Heidfeld érte el a legjobb eredményt ma Jerezben, a Formula-1-es tesztelés harmadik napján. A 33 éves német ezzel szinte 100% hogy bebiztosította magának a helyet a Renault F1-es csapatánál, Robert Kubica helyén.

Fernando Alonso 131 kör után második lett a Ferrarival, megelőzve a 114 kört megtevő Michael Schumachert. A német ezzel igen sikeres két napot zárt Jerezben: pénteken az első, ma a harmadik legjobb időt futotta a Mercedesszel. Vasárnap ismét Nico Rosberg vezetheti az MGP W02-est.

Alonso utolsó etapját két baleset (és az azt követő piros zászló) szakította félbe. Előbb a Force India újonca, Paul di Resta csúszott ki a pályáról, majd Sébastien Buemi alatt állt meg a Toro Rosso a 9-es kanyarban. Tíz perccel a tréning vége előtt Kobajasi Kamui is letért a pályáról, ez után már nem volt érdemi történés a pályán.

Lewis Hamilton mindössze 0,045 mp-cel maradt el Schumacher mögött, így lecsúszott a 4. helyre, megelőzve Kobajasit a Sauberral. A világbajnok Red Bull Racing ma a hosszabb távú etapokat gyakorolta, így nem kell messzemenő következtetéseket levonni Sebastian Vettel hatodik legjobb körideje miatt.

Nick Heidfeld mindent megtett azért, hogy ő kerüljön Kubica helyére a Renault-nál (Fotó: F1today.nl)

Jerezi tesztelés, 3. nap. Eremények:

1. Heidfeld    (D)  Renault R31           1:20,361     86 kör
2. Alonso    (SPA) Ferrari F150th       1:20,493    +0,132”  131 kör
3. Schumacher (D) Mercedes GP W02 1:21,054    +0,693”  114 kör
4. Hamilton    (GB) McLaren MP4-26   1:21,099    +0,738”  36 kör
5. Kobajasi  (JAP) Sauber C30         1:21,242    +0,881”  84 kör
6. Vettel       (D)  Red Bull RB7          1:21,574    +1,213”  98 kör
7. Buemi       (CH) Toro Rosso STR6   1:21,681    +1,320”  92 kör
8. Kovalainen (FIN) Lotus T128          1:21,711    +1,350”  61 kör
9. Barrichello (BRA) WilliamsFW33       1:22,227    +1,866”  99 kör
10. Di Resta   (GB) Force IndiaVJM04  1:22,945    +2,584”  64 kör
11. D'Ambrosio (BEL) Virgin MVR-02    1:25,471    +5,110”  72 kör

Szólj hozzá!

Címkék: teszt mercedes ferrari f1 schumacher heidfeld renault alonso jerez 3.nap

Kubica máris a visszatéréséről beszél

2011.02.11. 15:41 Real Simon says

Alig öt nappal súlyos ralis balesete után máris az F1-es visszatérését tervezi Robert Kubica.

„Pénteken még egyszer megműtenek (azóta már túlesett az operáción, amelyben az orvosok a sérült jobb alkarját és könyökét próbálták helyrehozni – S.I.) aztán vasárnap már látjuk, hogy megy a sorom. Nem sokkal azután elkezdem az aktív terápiát, és speciális orvosi tanácsok segítségével megpróbálom lerövidíteni a gyógyulási időt” – idézi a lengyelt a Speedweek című hetilap.

Az olasz Gazzetta dello Sportnak nyilatkozva elmondta: "Erősebb akarok lenni a visszatérésemkor, mint azelőtt voltam. A kanadai balesetem után kihagytam egy versenyt (a 2007-es Amerikai GP-t, ahol az újonc Sebastian Vettel helyettesítette - a szerk.), de amikor visszatértem, erősebb voltam. 2007 óta mentálisan sokat fejlődtem és nem lesz ez másként most sem. Az a célom, hogy még az idén visszatérjek."

Kubica 2003-ban egy közúti balesetben már összetörte a bal karját, akkor az orvosok szintén hosszú gyógyulási időt jósoltak neki. A lengyel azonban speciális edzésekkel készült a visszatérésre, és kapásból megnyerte élete első Formula-3-as versenyét Németországban.

 

1 komment

Címkék: rali f1 baleset kubica renault visszatérés

Massa és a Ferrari diktált az első napon Jerezben

2011.02.10. 17:14 Real Simon says

Ma megkezdődött a Formula-1 téli tesztsorozatának második felvonása Jérezben. Reggel kilenctől délután ötig 12 kocsi körözött a dél-spanyolországi pályán, a legjobb köridőt Felipe Massa érte el a Ferrarival.

A Ferrari brazilja mögött az újonc Sergio Pérez végzett, aki 88 kört tett meg a Sauberral, technikai probléma nélkül. Érdekesség (és biztató jel), hogy mindkét latin-amerikai pilóta délelőtt futotta meg a legjobb köridejét, amikor a pálya hőmérséklete még alig érte el a 20 fokot.

Mark Webber csak a tréning legvégén ugrott előre a harmadik helyre, maga mögé utasítva a Toro Rossónál vendégeskedő Daniel Ricciardót, aki délelőtt egy ideig vezette az eredménylistát!

Lewis Hamiltonnak az ötödik pozíció jutott a McLaren MP4-26 első tesztnapján. Jaime Alguersuari végzett a hatodik helyen, de a katalán közel egy másodpercet kapott tesztelő csapattársától, Ricciardótól.

Továbbra is gyengélkedik a Mercedes. Nico Rosberg kocsija egy alkalommal megállt a pályán (ezt egyébként egyszer Pérez és Petrov is "eljátszotta", piros zászlós megállást okozva). A valenciai tesztek után egyre élesebben látszik, hogy az MGP W02 tempója egyelőre messze elmarad a várakozásoktól.

Jerezi tesztelés, 1. nap. Eredmények:

1. Massa BRA   FerrariF150th Italia    1:20,709    101 kör
2. Pérez  MEX  Sauber C30            1:21,483    + 0,774    94 kör
3. Webber AUS  Red Bull RB7            1:21,522    + 0,813    94 kör
4. Ricciardo AUS Toro Rosso STR6    1:21,755    + 1,046    31 kör
5. Hamilton GB  McLaren MP4-26     1:21,914    + 1,205    58 kör
6. Alguersuari SPA Toro RossoSTR6  1:22,689    + 1,980    42 kör
7. Sutil GER  Force IndiaVJM04      1:23,472    + 2,763      28 kör
8. Petrov RUS Renault R31           1:23,504    + 2,795      57 kör
9. Rosberg GER Mercedes GP W02     1:23,963    + 3.254  67 kör
10. Trulli ITA Lotus F1 T128         1:24,458    + 3,749      54 kör
11. Glock GER  Virgin Racing MVR-02  1:25,086    + 4.377    42 kör
12. Maldonado VEN WilliamsFW33         1:34,968    + 14,259  14 kör
 

Szólj hozzá!

Az első képek Jerezből

2011.02.10. 12:00 Real Simon says

Az új McLaren MP4-26 és Force India VJM04, Lewis Hamilton, Bruno Senna (Renault Lotus, a lelátón), Vitalij Petrov a Renault-ban és a McLaren rejtélyes adatfogó hálója a kocsi hátuljára erősítve.

Helyszín: Jerez de la Frontera, Spanyolország
Időpont: 2011. február 10., délelőtt


 

 

Szólj hozzá!

Címkék: teszt tesztelés renault mclaren hamilton jerez senna petrov mp4 26

Matricával kívánnak jobbulást Kubicának a csapatok

2011.02.10. 09:09 Real Simon says

Lengyel szöveget tartalmazó matricával fejezik ki együttérzésüket és kívánnak jobbulást Robert Kubicának az F1-es csapatok a ma kezdődő tesztelésen, Jerezben. Azon túl, hogy nagyon szép gesztus, mutatja, hogy ha baj van, még a pénztől megrészegült F1-es community is összetart, egységes. Bravo!

A képeken a Renault Lotus, a Lotus-Renault és a McLaren matricája (Fotó: Lotus, Renault, Heikki Kovalainen)

10 komment

Címkék: teszt baleset lotus felirat kubica jerez

Német szaklapok szerint Heidfeld váltja fel Kubicát

2011.02.09. 16:49 Real Simon says

Az F1-es ügyekben mindig jól értesült auto, motor und sport és a Speedweek kész tényként közli honlapján, hogy Nick Heidfeld veszi át Robert Kubica helyét a Renault F1-es csapatánál.

A német és svájci szaklap állítja: a 33 éves mönchengladbachi pilótát Eric Boullier, a Renault F1 Team vezetője választotta ki, és döntéséről már értesítette az ülésre szintén pályázó tesztpilótáit, Romain Grosjeant és Bruno Sennát.

Heidfeld tavaly a Szingapúri Nagydíjon ugrott be a Sauberhez az utolsó öt futamra, Pedro de la Rosa helyére. Jó versenyzése ellenére a német nem kapott szerződést 2011-re. „Quick Nick” korábban többször panaszkodott arra, hogy ha nem talál szponzort, nem lát esélyt arra, hogy idén az F1-ben szerepeljen.

Mint ismeretes, Robert Kubica vasárnap súlyos ralibalesetet szenvedett, aminek következtében csúnyán összetörte a jobb karját, kézfejét, kulcscsontját és lábát. Kubicára hosszú rehabilitációs időszak vár, ezért helyettesítése elkerülhetetlen volt.

1 komment

Címkék: kubica heidfeld renault nick beugró sauber boullier

Brundle szerint Kubica őrült, de újra tudja mozgatni a kezét

2011.02.09. 14:31 Real Simon says

Három nappal súlyos ralibalesete után meg tudta mozdítani operált jobb kezét Robert Kubica. Orvosa szerint ez a legjobb jele annak, hogy a vasárnapi hétórás operáció sikerült. Martin Brundle a pilóta menedzserét és csapatát okolja, szerinte „őrültség volt” ralizni engedni Kubicát.

Nagyszerű hírek érkeztek a Pietra Ligure-i Santa Corona kórházból, ahol a Renault F1-es pilótáját ápolják vasárnapi, súlyos ralibalesete óta. A versenyző több helyen eltört, roncsolódott jobb karjának operációját vezető Igor Rossello professzor újságíróknak azt mondta: „Az operáció tökéletesen sikerült. Nagyszerű jele ennek, hogy Kubica mozgatni tudja a jobb karját, a beavatkozás ugyanis nagyon hosszú és komplikált volt.”

Kubica karjának helyreállításához még több műtétre szükség lesz. A második műtétet eredetileg holnapra (csütörtök) tervezték, de végül pénteken kerülhet rá sor. Az orvosok akkor rakják helyre a lengyel versenyző megzúzódott jobb vállát és lábát.  Három vagy négy nappal ezután újabb operáció vár Robertre: akkor kerül sorra a balesetben szintén eltört jobb könyöke. 

Míg a lengyelt a kórházban meglátogató Flavio Briatore arról beszélt, hogy szerinte Kubica akár már fél év múlva harcképes lesz a Renault-nál, Rossello professzor hosszú gyógyulási időre számít. „A pilótának minden nap sokat kell dolgoznia” – jelentette ki, a fokozatosan gyógyuló karizmok, inak és ízületek megerősítésére célozva.

A jó hírek után egy kellemetlenség is vár Kubicára, Savona város rendőrkapitánya ugyanis ki akarja hallgatni a Skoda Fabia S2000 raliautó sofőrjét a baleset körülményeiről.



Közben Martin Brundle őrültségnek nevezte, hogy a Renault csapat vezetése a szezonra felkészítő tesztsorozat idején ralizni engedte Kubicát. „Elég nagy őrültségnek tartom, hogy a kulcsfontosságú F1-es tesztek időszakában részt vett azon a ralin. Ha megnézzük videón, milyen közel vannak a fák, milyen keskenyek és hullámzóak az utak és milyen közel vannak a falak [korlátok], számomra nem tűnik okos döntésnek. Talán a holtszezonban igen, de nem ilyenkor” – fogalmazott mai videoüzenetében a BBC szakkommentátora.

„Minden autóversenyző szeret odapörkölni egy kicsit és tisztelem a bátorságáért, de a menedzserének és a csapatának okosabbnak kellett volna lennie, és azt mondani neki: ez nincs rendben, ne csináld!” – tette hozzá az egykori Tyrrell, Brabham, Ligier, McLaren és Jordan-pilóta.
 
Robert Kubica vasárnap szenvedett súlyos balesetet szenvedett a Ronde di Andora rali első szakaszán, Savona városa mellett. Skoda Fabiája egy fa gyökere által felnyomott bukkanón megugrott és nagy sebességgel a szalagkorlátnak csapódott, amely behatolt az utastérbe, súlyos sérüléseket okozva a pilóta testének jobb oldalán. Navigátora, Jakub Gerber sérülés nélkül megúszta a csúnya bukást.
 

Szólj hozzá!

Címkék: rali f1 baleset orvos bukás kubica renault műtét briatore brundle rossello

Bemutatták a Force Indiát, teljes a 2011-es mezőny

2011.02.08. 16:10 Real Simon says

Szerverhiba miatt a tervezettnél jó 20 perccel később, de bemutatták a Force India új kocsiját, a VJM04-et az interneten. Ezzel teljes a Formula-1 idei mezőnye.

A bemutató abból állt, hogy egy kedves moderátorhölgy felolvasta a rajongók e-mailen keresztül beküldött kérdéseit a silverstone-i központ egyik termében ülő Otmar Szafnauernek (operatív igazgató), Adrian Sutilnak, Paul di Restának és a tesztpilóta Nico Hülkenbergnek. Maga a VJM04 is megmaradt ennél a konvencionális (hadd ne mondjam, konzervatív) vonalnál.


A Force India idei triumvirátusa (balról): di Resta, Sutil és Hülkenberg

Az új versenyautó erősen hasonlít a tavalyi Force Indiához. A megemelt orr, a hátrafelé ívelő oldaldoboz, a keskeny hátsó traktus mind jól bevált (más csapatok autóin is felfedezhető) megoldás. Talán egyedül a légbeömlőnyílás megoldása jelent újdonságot, amely a Mercedes 2010-es kocsijára emlékeztet (a Lotus is átvette az idei T128-ra).

Otmar Szafnauer a prezentáción elmondta: "Arra számítunk, hogy legnagyobb riválisaink továbbra is a Renault, a Williams és a Lotus lesznek. Utóbbi kettőt meg akarjuk verni, a szezon során szeretnénk felzárkózni a Renault szintjére."

A VJM04 csütörtökön, Jerezben mutatkozik be élesben.

 

Szólj hozzá!

Címkék: 2011 f1; force india; di resta; bemutató; sutil; adrian; vjm04; mallya; szafnauer; hülkenberg;

Itt az új Hispania. Legalább szép.

2011.02.08. 10:04 Real Simon says

Kedden reggel lehullt a lepel a HRT F111-ről, a Hispania Racing 2011-es kocsijáról. A kocsi (ahogy a csapat sem) nem bővelkedik szponzorokban, egyelőre csak az öt éves szünet után visszatérő Narain Karthikeyan támogatója, az indiai TATA logója látható rajta.

A kocsi többi kiadó helyén olyan feliratok ékeskednek, mint "Ez a tiéd lehet" vagy "Itt a te logód helye". A Formula-1 legkisebb csapata elérkezett a "vegyed-vigyed" fázisba, ami legalábbis elgondolkodtató...

A Hispania bemutatásával már 11 új versenyautót láttunk, már csak a Force India van hátra.

2 komment

Címkék: bemutató formula 1 karthikeyan hrt hispania f111

Bemutatkozott az első orosz F1-es csapat

2011.02.07. 14:12 Real Simon says

Hétfőn a BBC londoni stúdiójában megtartotta idei versenyautója, az MVR-02 hivatalos bemutatóját a Marussia Virgin Racing. Az orosz sportkocsigyártó támogatásával kifejlesztett Formula-1-es kocsi a csapat hagyományai szerint teljes egészében számítógépes szimulációk alapján, CFD-technológiával készült.

A Marussia Virgin versenyzője a német Timo Glock, valamint a tartalékpilótából előléptetett belga Jerome d'Ambrosio lesz. A kocsit Nick Wirth mérnöki irodája, a Wirth Research tervezte - remélhetőleg ezúttal kellően nagy benzintankkal...

Timo Glock és új csapattársa, Jerome d'Ambrosio a Marussia Virgin MVR-02 mellett

7 komment

Robert Kubica súlyosan megsérült egy ralibalesetben

2011.02.06. 18:48 Real Simon says

Súlyosan megsérült egy olaszországi raliversenyen Robert Kubica. A Renault F1-es pilótája, aki a valenciai tesztelés zárónapján a legjobb időt futotta, egy Skoda Fabia S2000-es autóval indult a Ronde di Andora raliversenyen. A lengyel pilóta - úgy tűnik - megmenekült jobb karja amputálásától, de hogy lesz-e még valaha teljes értékű F1-es pilóta, erősen kérdéses.

Kubica négy és fél kilométerrel az első gyorsasági szakasz rajtja után, San Lorenzo város mellett egy templom falának ütközött, majd egy acélkorlátnak csapódott. A korlát széle olyan erővel fúródott át a Fabia S2000 motorterén és lábterén, hogy a motor gyakorlatilag megsemmisült. Navigátora, Jakub Gerber elmondása szerint Kubica "sikáig öntudatánál volt, majd később eáljult." A mentést nehezítette, hogy a baleset egy keskeny útszakaszon történt, ezért a tűzoltóknak több mint egy órába telt, mire hozzáfértek a kocsihoz és ki tudták vágni Kubicát a roncsból.

A 26 éves lengyel kiválóságot mentőhelikopterrel a Pietra Ligure-i kórházba szállították, majd alapos kivizsgálás után a műtőbe vitték. A lengyel autós sérüléseiről különböző hírforrások eltérően számolnak be. A BBC értesülései szerint a Renault pilótájának sérülései súlyosak, de nem életveszélyesek.

A Motorsport-Total úgy tudja, Kubica combcsonttörést szenvedett, sőt, bal karját az amputálás veszélye fenyegeti. Navigátora, Jakub Gerber nem sérült meg a balesetben, amit Facebookon is megerősített. „I am OK” – írta a lengyel mitfahrer.

Kubica szinte biztosan nem állhat rajthoz az évadnyitó Bahreini Nagydíjon, és az azt követő szereplése is kérdéses. Az első hírek szerint a télen a HRT-től a Renault-hoz igazolt Bruno Senna ülhet be a lengyel helyére a szezon első (néhány) futamán.

Update 1. A pilóta menedzsere, Daniele Morelli szerint "A sebész szakorvosok ezekben a percekben próbálják helyreállítani a jobb karjában az izmok működését. Robertnek nagyon nagy akaratereje van, meg fog küzdeni ezzel is." Kubica személyi edzője, dr. Riccardo Ceccarelli a baleset hírére azonnal a helyszínre utazott, és azon dolgozik, hogy a legjobb olasz specialistákat gyűjtse össze a műtétek sikere érdekében.

Update 2. Kubicának eddig két komoly balesete volt versenyzői pályafutása során. Első Formula-3-as szezonjában, 2003-ban a bal karja több helyen szilánkosra tört, amikor falnak fohant egy teszten. Felépülése akkor három hónapig tartott. Második - és eddig legemlékezetesebb - bukását 2007-ben a Kanadai GP-n szenvedte el, amikor Jarno Trulli Toyotájával ütközött. Kubica akkor 75G-vel csapódott neki a hajtűkanyar előtti betonfalnak, vagyis a saját testsúlya 75-szörösét volt kénytelen elviselni. A lengyel könnyű lábsérüléssel és agyrázkódással megúszta a hatalmas becsapódást.

1 komment · 1 trackback

Címkék: f1 baleset sérülés bukás rally kubica renault robert

A nap képe: Ferrari F150 Valenciában

2011.02.05. 08:00 Real Simon says

A nap képe: Fernando Alonso (SPA) Ferrari F150, Autodromo Ricardo Tormo, Valencia (2011. február 3.) Fotó: F1Today.nl

 

Szólj hozzá!

Címkék: ferrari alonso valencia fernando f150

Utcára vitte az F1-et a McLaren Berlinben

2011.02.04. 12:25 Real Simon says

Unconventional - szokatlan. Ez a szó jutott eszembe, amikor az élő internetes közvetítésben megpillantottam a McLaren legújabb F1-es kocsiját, az MP4-26-ot.

Pontosabban, először csak a kocsitestet lehetett látni, amit négy csapatruhába öltözött, vacogó fogú szerelő tolt be egy kerekes kiskocsin a Potsdamer Platz kellős közepére. A 2011-es McLaren-Mercedes alkatrészei darabonként érkeztek: civil ruhás emberek hozták be a motorburkolat elemeit, a kerekeket és az orrkúpot a közönség sorai közül.

Amikor a kocsi már majdnem teljesen összeállt, megérkezett Lewis Hamilton és Jenson Button. A 2008-as világbajnok a fejtartó párnázatot hozta a kezében, a 2009-es bajnok pedig a kormányt. Miután gondosan a helyére illesztették mindkettőt, megkapták a bukósisakjukat is, amivel rövid ideig pózoltak a fotósok kamerái előtt.

Az MP4-26-nak kívülről nézve két újdonsága van. A kocsi orra a mostani trenddel szembe menve elég alacsonyan kezdődik, ívelten csatlakozik be a cockpit előtti részhez. A másik látványos elem a hűtőradiátorokat rejtő oldaldoboz, amelynek tetején mély csatornát alakítottak ki az aerodinamikai szakemberek. Az oldalsó bemélyedéssel egyébként az új McLaren erősen hasonlít a Benetton B194-en (1994) alkalmazott megoldáshoz.

"Nem először járok Berlinben, de azt hiszem, nem lehetett volna jobb helyet találni egy új F1-es autó bemutatására" - mondta Hamilton a német RTL moderátoraként ismert Florian Könignek. "Természetesen láttam már a kocsit a szélcsatornában, de életnagyságban megpillantani az új versenyautódat mindig nagy élmény. Nagyon tetszik!" - mondta Hamilton.

Button, Hamilton és a McLaren vadonatúj F1-es autója a berlini Potsdamer Platzon, ma délben (Fotó (c) XPB / Motorsportal.hu)

A McLaren jövő héten, csütörtökön avatja fel az új autót Jerezben, a téli tesztsorozat második felvonásán.


Szólj hozzá!

Címkék: berlin f1 bemutató mclaren button hamilton lewis jenson mp4 26

Kubica megrázta magát Valenciában

2011.02.03. 20:15 Real Simon says

Robert Kubica jóvoltából a Renault is felzárkózott a Red Bull és a Ferrari mellé a "tesztszezon leggyorsabb autója" címért folytatott vetélkedőben. 

A Renault-Lotus lengyelje egy órával a csütörtöki tesztnap vége előtt 1:13,144 percre javította a Ricardo Tormo versenypálya nem hivatalos 2011-es körrekordját. Ez azt jelenti, hogy az R31-es semmiképp sem nevezhető lassúnak az elöl (az oldaldobozok alján) kivezetett kipufogócsonkkal.

A nap nagy részében az élen álló Adrian Sutil be kellett hogy érje a második hellyel, megelőzve Jenson Buttont, aki ezzel nyugdíjba küldte a tavalyi McLaren MP4-25-öst. Mark Webber csak a 4. helyre volt jó a Red Bull-Renault-val, de hatodik emberként ő is képes volt 1:14 perc alá szorítani az egyéni legjobb idejét.

Felipe Massa számára balszerencsésen kezdődött a tesztelés: tíz kör megtétele után az F150 hátulja lángra kapott, ezért a Ferrari egy bő órára kénytelen volt visszavonulni a garázs mélyére szerelni. A brazilnak később nem akadtak gondjai, ötödikként zárta idei első munkanapját.

Kubica kapásból gyors volt a radikális Renault R31-essel, jutalma az egész teszt legjobb ideje lett

Timo Glock bizonyult a legszorgalmasabbnak ma Valenciában: a Virgin Racing német pilótája 114 kört tett meg - többet, mint a 2010-es teszteléseken összesen! Michael Schumacher az összesítés 9. helyén zárt, de a hétszeres világbajnok elégedett lehet, mert először nem volt probléma a Mercedes GP W02-essel.

A Formula-1 téli tesztsorozata február 10-13. között, Jerezben folytatódik.

Valenciai tesztelés, 3. nap. Eredmények:

1. Kubica    Renault R31    1:13,144    96 kör   
2. Sutil       Force India VJM-03 1:13,201    + 0,057    117 kör   
3. Button    McLaren MP4-25  1:13,553    + 0,409    105 kör   
4. Webber   Red Bull RB7    1:13,936    + 0,792    105 kör   
5. Massa     Ferrari F150    1:14,017    + 0,873    80 kör   
6. Glock     Virgin VR-01    1:14,207    + 1,063    114 kör   
7. Maldonado    Williams FW33    1:14,299    + 1,155    101 kör   
8. Perez     Sauber C30    1:14,458    + 1,314    104 kör   
9. Schumacher    Mercedes GP W02 1:14,537    + 1,393    110 kör   
10. Buemi    Toro Rosso STR6 1:14,801    + 1,657    73 kör   
11. Karthikeyan    Hispania F110    1:16,535    + 3,391    63 kör   
12. Trulli    Lotus T128   1:31,477   38 kör

Szólj hozzá!

Interjú Lauda őrangyalával – Daniele Audetto exkluzív

2011.02.03. 10:00 Real Simon says

Daniele Audetto 68 évesen a Forma-1 egyik nagy öregje, de nem csak a kora miatt. Ő volt a Ferrari sportigazgatója 1976-ban, amikor oly simának nézett ki a bajnokság az olaszok számára, és micsoda rémálom lett belőle. Erről, Alonso "gyilkos ösztönéről" és és sok minden másról beszélgettem vele a Toro Rosso motorhome-jában az idei első tesztnapon, Valenciában.

Szöveg: Méhes Károly

1975-ben Niki Lauda és a Ferrari megnyerte a bajnokságot a 28 éves Luca Montezemolo vezérletével. Aztán távozott a csapattól és ön jött a helyére. Miért?
- Luca új feladatot kapott a FIAT-nál, én meg az akkoriban nagyon sikeres Lancia csapatot vezettem. Ferrari úr megérdeklődte a FIAT elnökénél, hogy számíthat-e a munkámra. Bizonyos értelemben ez logikus lépés volt.


Audetto (balra) és Franz Tost jelenleg a Toro Rosso felemelésén dolgozik (Fotó (c) Méhes K.)

Belecsöppent a jóba a Ferrarinál is, hiszen világverő csapatot vett át, a 312 T2 sikerautó volt. Mit lehetett még tenni?
- Remek csapat volt, az igaz! Nyertünk is tovább Laudával és Regazzonival. Aztán jött Nürburgring. A második körben kereket cseréltünk Lauda kocsiján, aki nem sokkal utána karambolozott. A sisakja leszakadt a fejéről...

Ez hogy történhetett meg?
- Nem tudom, akkoriban még minden más volt és a becsapódás nagyon kemény volt. Lauda ott ült a tűzben, míg [Arturo] Merzarióék kiszabadították. Ezért nem is az égési sebei voltak a legsúlyosabbak, hanem belélegzett benzingőz, meg a műanyagok, emiatt került életveszélybe. Szerencsére a verseny igazgatója, Huschke von Hanstein régi jó barátom volt, ő mindenben segített.


Niki Lauda (a kocsiban) Daniele Audettóval diskurál egy 1976-os edzésen. Az olasz csapatmenedzser mögött a Ferrari No.2 pilótája, Clay Regazzoni hallgatózik

Mi történt a nürburgringi baleset után?
- Huschke azt mondta, Laudát Ludwigshafenbe kell vinni, mert ott van egy nagyon jól felszerelt katonai kórház az amerikai támaszpont miatt. Peter professzor vezette, akit sikerült is felkutatnunk. Nagy szerencsénk volt, mert épp nyaralni indult Taorminára, de természetesen beleegyezett, hogy küldjük Nikit Ludwigshafenbe, amint csak lehet, ő is bemegy és mindent előkészít. Kerítettünk egy katonai helikoptert, azzal szállították el. Amikor Nikit beemelték a helikopterbe, már rettentően le volt hűlve a teste, nagyon rossz bőrben volt. De beszélni tudott, megkért, hogy hívjam fel a feleségét, Marlenét, és hogy menjek el a motorhome-ba, ott van a tárcája minden iratával. Elvitték, én visszarohantam a garázsba Ermanno Cuoghival (Lauda főszerelője a Ferrarinál – a szerk.), aztán autóval sepertünk a kórházig. Ott sikerült beszélni Peter professzorral, aki azt mondta, hogy bizakodhatunk, lehet, hogy túléli. De ha tíz perccel később érünk oda, biztos, hogy Niki meghal. A tüdeje miatt, ugyanis vérmérgezése volt (a műanyagok égésekor felszabaduló gázoktól, amit belélegzett – a szerk.). Ezért kapta meg egy paptól az utolsó kenetet.

Mit jelentett telefonon Enzo Ferrarinak?
- Megkérdezte, mit csinálok épp, hol vagyok? Mondtam neki, itt vagyok a kórházban. Erre ezt közölte velem: "Nem ott van a helyed! Az orvosok valók oda. Te úgysem tudsz semmit sem tenni Nikiért. Menj vissza a pályára és ajánld fel az autót Emerson Fittipaldinak a következő versenyre!" Ferrari már előre gondolkodott, mert biztos volt benne, ha Niki meg is menekül, nagyon sokáig nem ülhet versenyautóba. De Fittipaldi visszautasította az ajánlatomat. Egyrészt nagyon sajnálta Nikit, másrészt nem akarta otthagyni az új brazil nemzeti istállót, a Copersucart. Másnap megkerestem Ronnie Petersont, aki viszont igent mondott. Utána Niki hihetetlen módon elkezdett felépülni, és amikor megtudta, hogy Petersont akarjuk a helyére hozni, nagyon begurult. Beszélt Agnelli ügyvéd úrral, aki erre felhívta Enzo Ferrarit és azt tanácsolta neki, hogy ne szerződtesse Petersont. Úgyhogy ez is rám hárult, hogy megmondjam Ronnie-nak, hogy ne jöjjön, pedig Fioranoban Coughi már előkészítette neki az autót, beállítottuk, mert jóval magasabb volt Nikinél. Szóval nem jött, ami végül is rossz döntés volt, mert ha Ronnie nálunk versenyzett volna, valószínűleg megnyerjük a bajnokságot, el tudtunk volna venni Hunttól néhány pontot.

Súlyos égési sérülései ellenére Lauda 42 nappal a balesete után újra beült a Ferrariba Monzában

Az Osztrák Nagydíjat ki is hagyták, miért?
- Szintén Enzo Ferrari döntése volt, úgy gondolta, hogy ezzel tiszteleg Niki előtt. De alapvetően ez is hiba volt, és az is, hogy aztán Zandvoortban csak egy autóval álltunk rajthoz. Ki tudja, Peterson mire lett volna képes ott? És hát Monza sem volt egyszerű történet... Ferrari még mindig nem bízott benne, hogy Niki visszatérhet, ezért végső húzásként megszereztük Carlos Reutemannt. De aztán Niki megjelent Fioranóban, még bekötött fejjel, véres szivaccsal a sisakjában, és elképesztően jól ment az állapotához képest. Monzában meg csodát művelt azzal a negyedik hellyel. [Monzában Ronnie Peterson nyert egy March-Forddal – a szerk.]

Jött a döntő futam Fudzsiban. Mit tud mesélni erről a legendás versenyről?
- Zuhogott az eső, de cefetül. Rémes volt. Ecclestone azt kérte a pilótáktól: indítsuk el a versenyt, mert különben elbukjuk a reklám- és tévés bevételeket, aztán két-három kör után nyugodtan álljatok le, el fogják fogadni tőletek, hogy túl veszélyes a pálya állapota. Niki belement és ki is állt a második körben, ahogy Fittipaldi és Pace is. De a többiek nem, és persze Hunt sem, aki vezetett és esze ágában sem volt befejezni a harcot a vb-címért. Így nyert végül egy ponttal.

Tényleg elhangzott az a híres Lauda-mondat, hogy "Az életem fontosabb, mint a világbajnokság"?
- Igen, mondott ilyesmit. És az igaz, hogy felajánlottuk neki, hogy valami műszaki hibát jelentünk majd. De nem akarta, ragaszkodott hozzá, hogy ő döntött így.

Válságtanács a Ferrarinál: Luca Montezemolo csapatfőnök (balra) és Audetto (szemüvegben) Mauro Forghieri technikai igazgató beszámolóját hallgatja 1976-ban

Enzo Ferrari mérges volt?
- Nem, nem hiszem. Ez nagyon emberi döntés volt, és senki nem tudhatja a versenyzőn kívül, milyen a pilótafülkében. Főképp, ha valakinek néhány hete olyan szörnyű balesete volt és fizikailag szenved. Nekem meg az fájt, hogy Niki úgy egyezett bele a startba, hogy két kör után vége, és ezt mások nem tartották be, gyakorlatilag becsapták. Még miután kiszállt, további két körön át figyelte, hogy vajon a többiek leállnak-e, de nem. Nagyon csalódott volt emiatt, hogy James semmibe vette az egyezséget, ezért azonnal összepakolt és távozott.    

Ön is távozott a csapattól egyetlen év után, de miért?
- Én a Ferrarinál is FIAT-szerződéssel voltam, egyszerűen elvezényeltek. Akkor indult az Abarth 131-es modellel a versenyzés, abban vettem részt, a ralicsapat igazgatójaként. Meg is nyertük a világbajnokságot 1977-ben.

De a Ferrari-kapcsolat is megmaradt, ugye?

- Bizony meg. 1977 végén Enzo Ferrari engem küldött el Montrealba, hogy beszéljek Gilles Villeneuve-vel. Jó benyomást tett rá az 1977-es Brit Nagydíjon, ahol Gilles McLarennel indult. És támogatta a Philip Morris, vagyis a Marlboro. Aleardo Buzzi, a Philip Morris európai igazgatója javasolta Ferrarinak, hogy legalább egy tesztre hívja meg Villeneuve-öt. El is utaztam, találkoztunk, és átadtam Enzo Ferrari meghívását erre a bizonyos tesztre. Meglesz a teszt, mondtam neki, és aztán döntenek, hogy szerződtetik-e. Nem, nem, felelte erre Villeneuve, előbb szerződjünk le, aztán jövök tesztelni. Meg is lepődtem, telefonáltam haza, mi a helyzet. Ferrari azt mondta, jól van, jöjjön a fiú, aztán majd ő meggyőzi, hogy előbb a teszt és csak utána a kontraktus. De végül is leszerződtette, úgyhogy amikor Japánban Villeneuve-nek volt az a borzalmas ütközése Petersonnal, amiben két ember meghalt (nem ő tehetett róla), Ferrari kicsit szívta a fogát, hogy jól tette-e, hogy leszerződtette 1978-ra. Végül nem bánta meg, sőt valóságot apa-fiú viszony alakult ki köztük.

Ha ma összefut Laudával, beszélgetne-e erről a különös 1976-os évről?

- Nagyon jó haverok vagyunk. Azt már ő is elismeri, hiba volt bíznia a többiekben, főleg Huntnak elhinni, hogy majd beáll a boxba. De végül nem bán semmit, elég kemény fickó ő ahhoz.

Mit gondol a mai Formula-1-ről?
- Más, mint az én időmben volt. Az még a romantikus oldala volt a sportnak. És hozzá tartozott a halál pátosza is. Ahogy nálunk Olaszországban mondták, a „veszély lovagjai” voltak a pilóták. Amikor úgy indult el egy verseny, hogy nem lehetett tudni, ki fejezi be és ki nem. Amikor leadták a versenyzők a feleségük, barátnőjük telefonszámát, hogy kit kell felhívni, ha valami történik... Félre ne értse, nem ezt kívánom vissza, de tény, hogy más hangulata volt az F1-nek. Ma, hála Max Mosley-nak és Watkins professzornak, olyan a pályák és az autók biztonsága, hogy gyakorlatilag minden ütközést túl lehet élni. Burti Spában, Trulli Silverstone-ban vagy Kubica Montrealban – régen ezek a balesetek mind halállal végződtek volna. Ma, hála az égnek, semmi bajuk nem lesz, ha csak valakit fejbe nem talál egy rugó, mint szegény Massát a Hungaroringen – de hát annak mekkora az esélye? Ezzel együtt a Formula-1 sterilebb, kiszámíthatóbb lett. Ettől még persze imádom, és nehezen mondanék le róla.


A balul sikerült Super Aguri-s kirándulás után Audetto most a Toro Rosso főnökének, Franz Tostnak próbál segíteni

Jósolna bármit 2011-re?
- Ez egy kaszinó-bajnokság lesz, tiszta hazárdjáték. A sok szabálymódosítás, az új gumik, az állítható szárnyak... Hihetetlen: két újabb gomb a kormányon. Hát ezek a fiúk már nem is vezetnek, hanem egy komputert irányítanak. De ez van, ezt kell szeretni. Biztos, hogy az eddigi nagy csapatok lesznek ott az élbolyban megint, talán a Mercedes is felzárkózik. Én Schumacherben is bízom. De végül az fog nyerni, aki a legtöbbet tud áldozni a fejlesztésekre. Ez már csak így van a mai Forma-1-ben.

Ha saját csapata lenne, ki szerződtetne?
- Nem is tudom... Ezt a Hülkenberget sajnálom, mutatja, hogy nem jó irányba mennek a dolgok. Anélkül, hogy Maldonadót bántani akarnám, teljesen nyilvánvaló, hogy csak a pénze miatt került be a Williamsbe. Hülkenberg szerintem remek évet produkált újoncként, egy ilyen közepes autót pólusra kvalifikálni nagyszerű dolog. És lám, hiába Willi Weber a menedzsere, a venezuelai állami pénzekkel nem tudtak konkurálni.

Végül a kötelező kérdés: egykori sportigazgatóként mit vár a Ferraritól?
- Nyilván ott lesznek a Red Bull kihívói között. Az autó... nos, azt hiszem, hogy kicsit konzervatívra sikeredett. De ott van nekik Alonso, aki fantasztikus. Pont olyan, mint Schumacher volt fénykorában. Ami Massát illeti, igazából nem sok esélyt adok neki. És épp Alonso miatt. Alonsoban ott van a „gyilkos ösztön”: mindenkin átgázol. Massa meg – sajnos, vagy hál’istennek – nem ilyen.
 

 

31 komment

Alonso egyenlített a valenciai teszt 2. napján

2011.02.02. 17:19 Real Simon says

Fernando Alonso érte el a legjobb időt a valenciai tesztelés második napján. A Ferrari spanyolja mögött Sebastian Vettel végzett, annak ellenére, hogy a világbajnok csak délig körözhetett a Red Bull-lal. Csapattársa, Mark Webber a csalódást keltő 14. (utolsó előtti) legjobb időt jegyezte.

Ma szerepelt először a 2011-es teszteken Lewis Hamilton, a McLaren bajnoki reménysége a negyedik időt érte el a Ricardo Tormo pályán, megelőzve a Renault R31-essel ígéretes formát mutató Robert Kubicát. 

A szerdai tesztnap meglepetése Narain Karthikeyan volt: az indiai pilóta 80 kört tett meg a tavalyi Hispania-Cosworth-szal, és a nap vége felé 1:14,472-es körével még Nico Rosberg Mercedesét is megelőzte.

Fernando Alonso a leggyorsabb időt futotta a második tesztnapon a Ferrarival (Fotó: F1today.nl)

Valenciai tesztelés, 2. nap. Eredmények:

1.    Alonso         Ferrari    F150        1:13,307     108 kör
2.    Vettel         Red Bull RB7        1:13,614     + 0.307” 43 kör
3.    di Resta      Force India VJM-03    1:13,844     + 0.537” 111 kör
4.    Hamilton     McLaren MP4-25    1:14,353     + 1.046” 83 kör
5.    Kubica         Lotus Renault R31    1:14,412     + 1.105” 104 kör
6.    Karthikeyan  Hispania F110        1:14,472     + 1.165” 80 kör
7.    Rosberg       Mercedes GPW02    1:14,645     + 1.338” 69 kör
8.    Glock           Virgin VR-01        1:15,408     + 2.101” 34 kör
9.    Barrichello   WilliamsFW33        1:16,023     + 2.716” 50 kör
10.   Pérez          Sauber C30        1:16,198     + 2.891” 42 kör
11.   Maldonado     WilliamsFW33        1:16,266     + 2.959” 29 kör
12.   Buemi          Toro RossoSTR6    1:16,359     + 3.052” 46 kör
13.   Alguersuari  Toro RossoSTR6    1:16,474     + 3.167” 64 kör
14.   Webber      Red Bull RacingRB7    1:17,365     + 4.058” 17 kör
15.   Kovalainen     Lotus F1T128        1:20,649     + 7.342” 15 kör

Szólj hozzá!

Címkék: ferrari f1 tesztelés webber mclaren hamilton alonso valencia vettel red bull

A Mercedes az F1-es csapat teljes átvételére készül

2011.02.02. 13:48 Real Simon says

Hamarosan száz százalékban a stuttgarti autókonszern tulajdonába kerül a Mercedes GP - írta szerdán internetes oldalán az auto, motor und sport című szaklap.

Ennek megfelelően a vállalat megvásárolja a még hiányzó 24,9 százalékos tulajdonrészt, melyet jelenleg még Ross Brawn csapatfőnök és további négy üzleti partnere birtokol.

Brawn 2009-ben világbajnoki címig vezette az akkor még BrawnGP-ként futó istállót, majd a tulajdonjog háromnegyedét eladta a Mercedesnek. Az üzletet várhatóan még a március 13-i, bahreini szezonrajt előtt megkötik.

A Mercedes GP idén is a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel és a szintén német Nico Rosberggel versenyez majd. (MTI/dpa)

Szólj hozzá!

Címkék: üzlet mercedes schumacher rosberg felvásárlás brawn átvétel

Vettel (Red Bull) az élen az első tesztnapon Valenciában

2011.02.01. 20:18 Real Simon says

Sebastian Vettel világbajnokhoz méltón megfutotta a legjobb időt a valenciai tesztelés első napján. A Force India új tesztpilótája, Nico Hülkenberg érte el a második időt, míg Gary Paffett 91 kört tett meg a 2010/2011-es átmeneti McLaren-Mercedesszel, és a 3. legjobb időt futotta.

Paul di Resta a negyedik idővel mutatkozott be a Force Indiánál, megelőzve Fernando Alonsót, akit a Ferrari cserbenhagyott a keddi tesztnap utolsó perceiben.

Hidraulikai problémák miatt csak kevés kört tudtak megtenni a Mercedesek. Nico Rosberg MGP W02-ese nem sokkal dél után állt meg kint a pályán, és a szerelés elhúzódása miatt Michael Schumacher csak 50 percig körözhetett az első napon. A Mercedes úgy döntött, hogy szerdán egész nap Rosberg, míg csütörtökön Schumi használhatja a kocsit.

Michael Schumacher/Mercedes a Ricardo Tormo pálya depójában

Valenciai tesztelés, 1. nap. Eredmények:

1. Vettel (D) Red Bull-Renault                1:13,769 / 93 kör
2. Hülkenberg* (D) Force India-Mercedes 1:13,938 (+0,169”)
3. Paffett* (GB) McLaren-Mercedes          1:14,292 (+0,523”)
4. Di Resta (GB) Force India-Mercedes     1:14,461 (+0,692”)
5. Alonso (SPA) Ferrari                          1:14,553 (+0,784”)
6. Kobajasi (JAP) Sauber-Ferrari             1:15,621 (+1,852”)
7. D'Ambrosio* (BEL) Virgin-Cosworth      1:16,003 (+2,234”)
8. Schumacher (D) Mercedes GP             1:16,450 (+2,681”)
9. Barrichello (BRA) Williams-Cosworth     1:17,335 (+3,566”)
10. Petrov (RUS) Renault                       1:17,424 (+3,655”)
11. Alguersuari (SPA) Toro Rosso-Ferrari  1:17,774 (+4,005”)
12. Karthikeyan* (IND) Hispania-Cosworth 1:18,020 (+4,251”)
13. Rosberg (D) Mercedes                     1:19,930 (+6,161”)

Fernando Alonso / Ferrari F150 egy hatalmas transzponderrel a kocsiján körözött

A Sauber C30 probléma nélkül teljesítette az első tesztnapját Kamui Kobajasival

2 komment

Címkék: teszt mercedes ferrari f1 rosberg alonso valencia 1.nap vettel red bull schumaher

A Williams odavágott az aerodinamikának!

2011.02.01. 11:39 Real Simon says

A Lotus példáját követve, gyakorlatilag bemutató nélkül mutatta be a nagyközönségnek idei versenyautóját a Williams istálló.

A csapat rangidős pilótája, Rubens Barrichello már többször utalt rá, hogy az FW33 esetében a mérnökök "agresszív, radikális tervezési irányelveket követtek". Valenciában kiderült, mire célzott a brazil: a kocs hátsó traktusa - nem túlzás kijelenteni - minden eddigin túltesz, elképesztően kicsire van "összecsomagolva"! A hátsó felfüggesztés karjai messze előrenyúlva kapaszkodnak a motorrögzítő bakhoz, gyakorlatilag csak a váltómű alagútja nyúlik hátra, hogy tartsa a hátsó futóműkarokat, meg a szárnyszerkezetet.

A Williams FW33 hátsó kiképzése ezzel olyan lett, mint egy jóval kisebb Formula-3-as kocsié. Reméljük, a teljesítménye F1-es szintű marad!

1 komment

Címkék: teszt williams bemutató barrichello valencia fw33

Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása
Mobil